Klimatyzacja do biura – jaką wybrać i na co zwracać uwagę?

Klimatyzacja biurowa jest nie tylko sporym udogodnieniem dla pracowników, ale również jednym ze sposobów realizacji wymogów tyczących się właściwej organizacji miejsca pracy. Choć sama w sobie nie jest obowiązkowa, to pozwala zbudować odpowiedni mikroklimat we wnętrzu, zapewniając optymalne warunki do wykonywania zadań oraz poprawiając wydajność zatrudnionych osób. Jednak jaki klimatyzator do biura wybrać, by pracował w sposób efektowny? Zobacz, na co jeszcze zwrócić uwagę, decydując się na klimatyzację w pracy.

Dlaczego warto zainstalować klimatyzację w miejscu pracy?

Latem, z uwagi na wysokie temperatury i dużą wilgotność, praca w budynkach może być dla organizmu dużym obciążeniem, dlatego też warto rozważyć montaż klimatyzacji w biurze. Pozwoli ona nie tylko utrzymać temperaturę na optymalnym poziomie 20-25 stopni Celsjusza, ale zadba również o prawidłową jakość powietrza, kontrolując stopień jego wilgotności i zanieczyszczenia.

Zbyt duży gorąc panujący w biurze może odbić się zarówno na stanie zdrowia pracownika, jak i efektach jego pracy. Gdy jest za ciepło, spada poziom koncentracji i zdolność kojarzenia faktów, przez co trudniej jest skupić się na wykonywanych zdaniach i łatwo popełnić niepotrzebny błąd. Duża część osób czuje się również bardziej zmęczona i senna, co także nie sprzyja wydajnej pracy. Klimatyzacja biurowa może pomóc rozwiązać dużą część tych problemów. Jednak kiedy i gdzie warto ją zainstalować? Choć nie ma jednoznacznych przepisów nakazujących montaż klimatyzacji w miejscu pracy, warto w nią zainwestować, gdy:

  • Konstrukcja budynku nie zapewnia wystarczającej wentylacji;
  • Warunki panujące latem w biurze negatywnie odbijają się na pracy zatrudnionych osób;
  • Temperatura we wnętrzu przekracza 28 stopni Celsjusza (pracowanie w takiej temperaturze uznawane jest za pracę w uciążliwych warunkach i nakłada na pracodawcę dodatkowe obowiązki).

Klimatyzacja do biura zawsze powinna zostać przygotowana przez profesjonalistów. Zlecając nam montaż, możesz liczyć na fachowe doradztwo oraz kompleksowe opracowanie i wykonanie instalacji. Dzięki współpracy ze specjalistami w dziedzinie projektowania, mamy możliwość prowadzenia każdego projektu od samego początku, co pozwala na znalezienie rozwiązań, które będą uwzględniały zarówno parametry budynku, jak i potrzeby Twojej firmy.

Jaki klimatyzator do biura sprawdzi się najlepiej?

To, gdzie zamontować urządzenia chłodzące i jaki klimatyzator do biura będzie najlepszy, zależy od wielu czynników, spośród których duża część leży po stronie konstrukcji i charakteru samego budynku. Dlatego też dobierając model, trzeba uwzględnić:

  • Powierzchnię pomieszczeń – zbyt mała moc klimatyzacji w miejscu pracy będzie skutkowała niedostatecznym poziomem chłodzenia, natomiast zbyt duża przyczyni się do dużego wzrostu zużycia prądu i wyższego rachunku za energię elektryczną.
  • Liczby pomieszczeń – konieczność schłodzenia kilku pomieszczeń wiąże się z zastosowaniem innych rozwiązań i rodzajów urządzeń niż w przypadku chłodzenia jednego pokoju.
  • Ilość przeszkleń – promienie słoneczne, które wpadają przez szyby, dodatkowo nagrzewają pomieszczenie, dlatego w takich wnętrzach potrzebne są klimatyzatory o większej mocy.
  • Konstrukcja budynku – od tego, jak zbudowany jest budynek, w dużej mierze zależy rodzaj urządzeń chłodzących i sposób ich montażu. W obiektach nowo powstających instalację można uwzględnić na etapie projektu, przygotowując odpowiednią infrastrukturę. Natomiast klimatyzacja biurowa w nieco starszych budynkach wykorzystuje zazwyczaj klimatyzatory typu split lub multi-split, które składają się z jednej jednostki zewnętrznej i odpowiedniej licznie jednostek wewnętrznych. Atutem takiego układu jest cicha praca, dzięki czemu generowany hałas nie przeszkadza pracownikom.

Decydując się na montaż klimatyzacji w biurze, trzeba się liczyć z pewnymi kosztami inwestycyjnymi i eksploatacyjnymi. Jeśli jednak martwisz się, że będą zbyt wysokie, koniecznie przeczytaj wpis na naszym blogu o tym, czy klimatyzacja jest droga.

Klimatyzacja i wentylacja w biurze – obowiązki pracodawcy

jaka klimatyzacja do biuraChoć urządzenie chłodzące stanowi duże ułatwienie i dla pracownika, i dla pracodawcy, to montaż klimatyzacji w biurze wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, określonymi między innymi w rozporządzeniu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.), Rozdział III Ogrzewanie i wentylacja, §30–38. Według nich pracodawca musi:

  • Zabezpieczyć pomieszczenie przed niekontrolowanym napływem powietrza, a strumień pochodzący z urządzeń wentylacyjnych skierować tak, by nie płynął bezpośrednio na stanowisko pracy;
  • Zapewnić konserwację urządzeń i instalacji, by nie dopuścić do ich awarii;
  • Zastosować środki mające na celu ograniczenie natężenia oraz możliwości rozprzestrzeniania się hałasu i drgań wynikających z pracy urządzeń;
  • Zapewnić minimalną temperaturę w pomieszczeniu na poziomie nie niższym niż 18 stopni Celsjusza.

Formularz kontaktowy